El fantasma dels tics

Funcionament del joc

Heus aquí que un petit fantasma d’aquells que duen llençol i arrosseguen una bola gegant de ferro colat necessita l’ajut dels nens de l’esplai.

En Bilboquet, el fantasma, ara és el «Fantasma dels tics», d’ençà que un dia, mentre passejava, una moto el va esquitxar, va anar a la bugaderia a rentar-se el llençol i… La resta de la història es troba en el conte que els nens hauran de fer servir per esbrinar com en Bilboquet tornà a ser un fantasma sense tics.

Disposició inicial:

Els nens seuen en rotllana i el monitor els ensenya el conte d’en Bilboquet, explicant-los amb molt d’èmfasi i breument qui és i què li passa.A cada nen se li dóna un tros de llençol, suficientment gran per poder-se fer una disfressa de fantasma que durà posada al llarg de tota l’activitat.Es fan grups de quatre o sis nens. Cada grup es posa un nom i l’escriu en un mural que el monitor haurà penjat amb anterioritat.Grup 1 Grup 2 Grup 3 Grup 4

1. Punt de llibre núm. 12.3.(…) fins a 9

Desenvolupament

A terra, a sota de l’espai que té cada grup al mural, hi haurà el conte «El fantasma dels tics» i un llapis. Els nens, repartits en grups, hauran de superar nou proves lúdiques que es trobaran repartides per l’espai de joc. Quan un grup fa la primera prova s’adreça al monitor. Si ha estat ben feta, aniran a buscar el seu llibre i l’ obriran per la pàgina on hi ha el punt de llibre núm. 1. En aquest punt de llibre hi ha una frase inacabada que fa referència al text o a la il.lustració d’aquella pàgina. Els nens hauran d’escriure la paraula que falta i enganxaran el punt de llibre a l’espai corresponent del mural. La paraula esbrinada es taparà amb un paperet (tipus «Pos-it»). A continuació faran la següent prova, i així successivament.

Cal dir que no guanya el grup que acaba primer.

No es tracta d’una activitat competitiva, simplement s’ha d’esbrinar com en Bilboquet es desfà dels tics. Quan tots els grups haginacabat es llegirà el text que ha quedat a cadaespai del mural.

Relació de proves i punts de llibre.A l’espai on es faci cada prova hi haurà tants sobres com grups. En aquests sobres els nens trobaran l’explicació de la prova.

1. Punt de llibre núm. 12.3.

Prova i punt de llibre Núm. 1

Material

tants raspalls de dents com nens hi hagi

oueres de plàstic

pintura de diferents colors

Explicació « Agafeu un raspall de dents, suqueu-lo ben sucat i taqueu-vos els llençols fins que tothom quedi ben esquitxat»Una moto ha _________ en Bilboquet, el Fantasma.

Prova i punt de llibre Núm. 6

Material

els llençols

Explicació« Que cadascú es lligui els peus amb el llençol. Haureu d’anar saltant com un fantasma cangur fins que completeu el sisè punt de llibre» La pel.lícula no li fa por i la gent del cinema marxa dient:_______________________.

Prova i punt de llibre Núm. 2

Material

tres agulles d’estendre per nen.

Explicació« Enganxeu-vos les agulles d’estendre al llençol els uns als altres. Aquell qui no en porti cap serà un fantasma de veritat»Es renta el llençol amb sabó en una bugaderia i es converteix en n_________________________.

Prova i punt de llibre Núm. 7

Material

fulls de paper reciclat

diferents models d’avions de paper

els llençols

Explicació« Fixeu-vos com estan fets aquests avions de paper. Feu-ne un cadascú. Un de vosaltres serà el llançador d’avions. Els altres intentareu caçar els avions amb els llençols». Aleshores en Bilboquet i l’Edgar senten_____________,_______________,_____________. i van a la fira.

Prova i punt de llibre Núm. 3

Material

globus

2 capses de cartró per a cada grup

Explicació«Traieu-vos la disfressa. La farem servir de cistell. Poseu-vos per parelles i lligueu bé els llençols. Sense fer servir les mans, transporteu els globus d’una capsa a l’altra. Si cauen a terra torneu enrere».No para de fer uit, uit, uit i córrer a parlar amb en ________________.

Prova i punt de llibre Núm. 8

Material

Res

Explicació« Sou capaços de fer riure el nen o la nena més seriosos del vostre grup, posant cares de por ? O potser podeu fer riure el monitor ?» Al tren fantasma en Bilboquet no s’’_________________,

Prova i punt de llibre Núm. 4

Material

el conte

« Aneu a buscar el conte. Hi trobareu el nom d’un escriptor de contes de terror molt conegut». El senyor Poe li diu que si es vol curar haurà de __________________.

Prova i punt de llibre Núm. 9

Material

Res

Explicació« Prepareu una petita obra de teatre, fent mímica, on expliqueu el que fins ara heu descobert sobre la història d’en Bilboquet. Quan acabi el joc de pistes l’haureu de representar». Aleshores en Bilboquet va anar a la cambra dels miralls i va veure un_______________________.

Prova i punt de llibre Núm. 5

Material

els llençols

Explicació« Traieu els llençols. Jugarem a un joc de pastors: EL LLANÇAMENT DE LLENÇOL ! Feu-li força nusos. Llanceu-lo cap enrere fent passar el braç entre les cames, això sí, el llençol ha de sortir cap endavant. Veritat que és complicat ? En Bilboquet troba l’Edgar i va a veure una ___________.

 

L’activitat pot finalitzar amb la representació de les obres que els grups s’han preparat o bé el monitor pot fer una lectura del conte.